جستجو برای:
سبد خرید 0
  • دوره های آموزشی
  • وبلاگ
  • عضویت VIP
  • تماس با من
داود پورکریمی
ورود
[suncode_otp_login_form]
گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
عضویت
[suncode_otp_registration_form]
داود پورکریمی
  • دوره های آموزشی
  • وبلاگ
  • عضویت VIP
  • تماس با من
ثبت نام
آخرین اطلاعیه ها
لطفا برای نمایش اطلاعیه ها وارد شوید
0

وبلاگ

داود پورکریمی > وبلاگ > گوناگون > چگونه با استفاده از ویدیو مارکتینگ، رشد انفجاری داشته باشیم؟

چگونه با استفاده از ویدیو مارکتینگ، رشد انفجاری داشته باشیم؟

23 اردیبهشت 1404
تصویری پویا از کارآفرینان جوان ایرانی که با استفاده از استراتژی‌های بازاریابی ویدیویی نوآورانه، به رشد انفجاری دست یافته‌اند. نمودارها و عناصر رسانه‌های دیجیتال، موفقیت چشمگیر آن‌ها را نشان می‌دهند.

چگونه با استفاده از ویدیو مارکتینگ، رشد انفجاری داشته باشیم؟

در دنیای امروز که رقابت در فضای دیجیتال به اوج خودش رسیده، پیدا کردن راهی برای جلب توجه مخاطبان و رشد سریع کسب‌وکار، مثل پیدا کردن گنج می‌مونه. یکی از بهترین ابزارها برای رسیدن به این هدف، ویدیو مارکتینگ یا همون بازاریابی ویدیویی هست. اما واقعاً ویدیو مارکتینگ چیه و چطور می‌تونه یه رشد انفجاری برای کسب‌وکارمون به ارمغان بیاره؟ تو این مقاله قراره حسابی این موضوع رو باز کنیم، از تعریفش شروع کنیم تا راه‌های عملی و قدم‌به‌قدم برای موفقیت توش. پس با من همراه باش تا با هم این مسیر رو طی کنیم!

 


ویدیو مارکتینگ چیه؟

بیایم ساده شروع کنیم. ویدیو مارکتینگ یعنی استفاده از ویدیو برای معرفی، تبلیغ یا فروش محصولات و خدمات یه کسب‌وکار. این می‌تونه شامل هر چیزی باشه، از یه کلیپ کوتاه تو اینستاگرام گرفته تا یه ویدیوی آموزشی تو یوتیوب یا حتی یه تبلیغ حرفه‌ای تو تلویزیون یا سایت خودتون. هدف اصلیش اینه که با استفاده از قدرت تصویر، صدا و داستان‌سرایی، پیامتون رو به مخاطب برسونید و اون رو به یه مشتری یا طرفدار تبدیل کنید.

حالا چرا ویدیو؟ چون آدما عاشق دیدن ویدیو هستن! فکر کن، تو یه روز معمولی خودت چقدر وقت صرف تماشای ویدیو تو شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، تیک‌تاک یا یوتیوب می‌کنی؟ آمارها نشون می‌دن که بیشتر از 80 درصد مردم تو دنیا حداقل یه بار در ماه ویدیو آنلاین تماشا می‌کنن و این عدد هر سال داره بیشتر می‌شه. ویدیوها به خاطر جذابیت بصری و توانایی انتقال سریع پیام، یه ابزار بی‌نظیر برای جلب توجه تو دنیای پرسرعت امروزن.

 


چرا ویدیو مارکتینگ باعث رشد انفجاری می‌شه؟

خب، حالا که فهمیدیم ویدیو مارکتینگ چیه، بیایم ببینیم چرا اینقدر قدرت داره که می‌تونه یه کسب‌وکار رو به اوج برسونه. اینجاست که دلایل اصلی رو با هم مرور می‌کنیم:

1. جذابیت بیشتر نسبت به متن و عکس

بیاین رو راست باشیم، خوندن یه متن طولانی یا دیدن یه عکس ساده، هیچ‌وقت به اندازه تماشای یه ویدیوی کوتاه و جذاب، آدم رو سر ذوق نمیاره. ویدیو با ترکیب صدا، تصویر و حرکت، یه تجربه چندحسی به مخاطب می‌ده که خیلی راحت‌تر تو ذهنش می‌مونه. مثلاً اگه بخوای یه محصول جدید رو معرفی کنی، نشون دادنش تو یه ویدیوی 30 ثانیه‌ای خیلی بیشتر از یه پاراگراف توضیح، تاثیر داره.

2. انتقال بهتر پیام

با ویدیو می‌تونی احساسات رو منتقل کنی، لحن خودت رو نشون بدی و داستان بگی. فرض کن داری یه گجت آشپزخونه می‌فروشی. اگه فقط بنویسی “این دستگاه خیلی سریع غذا رو خرد می‌کنه”، یه چیزه، اما اگه تو یه ویدیو نشون بدی که در عرض 5 ثانیه یه سبزی رو خرد می‌کنه، مخاطب واقعاً باورش می‌کنه و جذبش می‌شه.

3. افزایش تعامل با مخاطب

ویدیوها معمولاً بیشتر از بقیه محتواها لایک، کامنت و اشتراک‌گذاری می‌گیرن. این یعنی مخاطبات نه تنها خودشون ویدیو رو می‌بینن، بلکه اون رو به دوستاشون هم نشون می‌دن. این تعامل بیشتر، مثل یه دومینو عمل می‌کنه و باعث می‌شه برندت به سرعت بین آدما پخش بشه.

4. بهبود سئو و دیده شدن تو گوگل

اگه ویدیوهات رو تو سایت خودت بذاری، گوگل عاشقش می‌شه! سایت‌هایی که محتوای ویدیویی دارن، معمولاً رتبه بهتری تو نتایج جستجو می‌گیرن. چون آدما بیشتر تو این سایت‌ها می‌مونن و این برای گوگل یعنی “این سایت ارزشمنده”. حتی تو یوتیوب هم اگه ویدیو بذاری، شانس دیده شدنت بیشتر می‌شه چون یوتیوب خودش دومین موتور جستجوی بزرگ دنیاست.

5. اعتمادسازی با مخاطب

ویدیو این امکان رو بهت می‌ده که خودت، تیمت یا مشتریای راضی‌ات رو نشون بدی. مثلاً یه ویدیوی کوتاه از پشت صحنه کارخونه‌ات یا یه مصاحبه با مشتریایی که از محصولت راضین، می‌تونه به مخاطب حس اعتماد بده. تو دنیای آنلاین که خیلیا به برندها شک دارن، این اعتمادسازی یه برگ برنده بزرگه.

6. افزایش نرخ تبدیل و فروش

تحقیقات نشون داده که اضافه کردن ویدیو به صفحه فرود (Landing Page) سایت، می‌تونه نرخ تبدیل رو تا 80 درصد بیشتر کنه. چرا؟ چون آدما وقتی چیزی رو با چشم خودشون می‌بینن، راحت‌تر تصمیم به خرید می‌گیرن. مثلاً یه ویدیوی دمو از محصولت می‌تونه شک و تردید مشتری رو از بین ببره و اون رو به خرید ترغیب کنه.

 

تصاویری پویا و جذاب که پتانسیل رشد انفجاری بازاریابی ویدیویی را نشان می‌دهد و افزایش تعامل، بهبود سئو، ایجاد اعتماد و افزایش نرخ تبدیل را به نمایش می‌گذارد، با تمرکز بر کارآفرینان ایرانی.

 


انواع ویدیوهایی که می‌تونی برای رشد انفجاری بسازی

حالا که دلیل اهمیت ویدیو مارکتینگ رو فهمیدیم، وقتشه ببینیم چه نوع ویدیوهایی می‌تونیم بسازیم که واقعاً جواب بده. بسته به نوع کسب‌وکارت و هدفت، این گزینه‌ها رو داری:

1. ویدیوهای آموزشی

اگه بتونی به مخاطبت چیزی یاد بدی، اون‌ها عاشقت می‌شن! مثلاً اگه یه فروشگاه آنلاین لباس داری، می‌تونی ویدیوهایی بسازی که نشون بده چطور لباس‌ها رو ست کنن یا چطور ازشون مراقبت کنن. اینجوری هم ارزش ارائه می‌دی، هم برندت تو ذهنشون می‌مونه.

2. ویدیوهای معرفی محصول

محصولت رو نشون بده، بگو چطور کار می‌کنه و چه مشکلی رو حل می‌کنه. این نوع ویدیو برای مشتریایی که هنوز تصمیم به خرید نگرفتن، خیلی موثره. مثلاً اگه یه هدفون می‌فروشی، نشون بده کیفیت صداش چطوره یا چقدر راحته.

3. ویدیوهای پشت صحنه

آدما کنجکاون بدونن پشت پرده کسب‌وکارت چی می‌گذره. یه ویدیوی کوتاه از تیمت، محیط کارت یا پروسه تولید محصولت، می‌تونه هم سرگرم‌کننده باشه، هم حس نزدیکی به مخاطب بده.

4. ویدیوهای testimonial یا نظرات مشتری

نظرات مشتریای راضی رو تو یه ویدیو جمع کن. مثلاً اگه یه رستوران داری، از مشتریات بخواه تو یه کلیپ کوتاه بگن غذات چقدر خوشمزه بوده. این برای جلب اعتماد مشتریای جدید، مثل طلا می‌مونه.

5. ویدیوهای داستانی

یه داستان بگو که به برندت ربط داشته باشه. مثلاً اگه یه شرکت تولید عسل داری، می‌تونی یه ویدیوی کوتاه بسازی از یه زنبوردار که با عشق عسلش رو جمع می‌کنه. اینجوری احساسات مخاطب رو درگیر می‌کنی و اون‌ها برندت رو به خاطر می‌سپارن.

6. ویدیوهای زنده

لایو اینستاگرام، یوتیوب یا توییچ، راه فوق‌العاده‌ای برای تعامل مستقیم با مخاطباته. می‌تونی سوالاشون رو جواب بدی، محصولت رو معرفی کنی یا حتی یه مسابقه بذاری. این حس واقعی بودن به مخاطب می‌ده.

 


چطور یه ویدیوی موفق برای مارکتینگ بسازیم؟

ساختن یه ویدیوی خوب که واقعاً جواب بده، یه سری فوت و فن داره. این نکات رو رعایت کن تا ویدیوهات بترکونن:

1. مخاطبت رو بشناس

اولین قدم اینه که بدونی برای کی داری ویدیو می‌سازی. اونا چند سالشونه؟ چی دوست دارن؟ چه مشکلی دارن که تو می‌تونی حلش کنی؟ مثلاً اگه مخاطبت جوونای 20-30 ساله‌ان، ویدیوهات باید سریع، باحال و پر از انرژی باشن.

2. پیامت رو واضح کن

هر ویدیویی باید یه پیام اصلی داشته باشه. اگه قراره محصولت رو معرفی کنی، رو همون تمرکز کن و سعی نکن ده تا موضوع مختلف رو تو یه ویدیو جا بدی.

3. کیفیت رو جدی بگیر

لازم نیست استودیوی هالیوود داشته باشی، ولی ویدیوت باید صدا و تصویر قابل قبولی داشته باشه. یه گوشی با دوربین خوب و یه میکروفون ساده، برای شروع کافیه. نورپردازی هم فراموش نکن!

4. مخاطب رو تو چند ثانیه اول گیر بنداز

تو دنیای دیجیتال، اگه تو 3-5 ثانیه اول مخاطب رو جذب نکنی، می‌ره سراغ یه چیز دیگه. با یه سوال جالب، یه صحنه خنده‌دار یا یه جمله قوی شروع کن. مثلاً: “می‌دونستی با 30 ثانیه وقت، می‌تونی فروش کسب‌وکارت رو دو برابر کنی؟”

5. داستان بگو

آدما عاشق داستانن. حتی اگه داری یه محصول ساده می‌فروشی، سعی کن یه روایت کوتاه دورش بسازی. مثلاً “این کیف چطور زندگی یه دانشجو رو راحت‌تر کرد؟”

6. یه Call to Action قوی بذار

آخر ویدیو، به مخاطب بگو چیکار کنه. مثلاً “اگه این ویدیو رو دوست داشتی، لایک کن و به دوستات بفرست” یا “برای خرید، همین الان به سایت ما سر بزن”. این دعوت به عمل، شانس موفقیت ویدیو رو بیشتر می‌کنه.

 


چطور ویدیوهات رو پخش کنی؟

ساختن ویدیو یه طرف قضیه‌ست، پخش کردنش یه طرف دیگه. اگه ویدیوت دیده نشه، انگار هیچ کاری نکردی. این روش‌ها رو امتحان کن:

1. شبکه‌های اجتماعی

بسته به مخاطبت، ببین کدوم پلتفرم برات بهتره. مثلاً:

  • اینستاگرام و تیک‌تاک: برای ویدیوهای کوتاه و جوان‌پسند.
  • یوتیوب: برای محتوای طولانی‌تر و آموزشی.
  • لینکدین: اگه کسب‌وکارت B2B هست و مخاطبت حرفه‌ایه.

2. سایت خودت

ویدیو رو تو سایتت بذار، هم برای سئو خوبه، هم مخاطب رو بیشتر تو سایتت نگه می‌داره. مثلاً تو صفحه اصلی یا صفحه محصول، یه ویدیو بذار.

3. ایمیل مارکتینگ

ویدیو رو تو خبرنامه‌ات بفرست. حتی می‌تونی یه تامبنیل (پیش‌نمایش) از ویدیو بذاری که با کلیک روش، مخاطب به سایتت هدایت بشه.

4. تبلیغات پولی

اگه بودجه داری، تو پلتفرم‌هایی مثل یوتیوب، اینستاگرام یا گوگل تبلیغات ویدیویی بذار. این می‌تونه خیلی سریع مخاطب جدید برات بیاره.

 


چطور موفقیت ویدیوهات رو بسنجی؟

برای اینکه بفهمی ویدیوهات دارن کار می‌کنن یا نه، باید یه سری معیار رو چک کنی:

1. تعداد بازدید

چند نفر ویدیوت رو دیدن؟ این اولین نشونه موفقیتته.

2. مدت زمان تماشا

اگه آدما فقط 5 ثانیه از ویدیوت رو ببینن و برن، یعنی چیزی توش جذاب نبوده. سعی کن حداقل 50 درصد ویدیوت دیده بشه.

3. تعامل

چقدر لایک، کامنت و اشتراک‌گذاری گرفتی؟ هر چی بیشتر، بهتر!

4. نرخ تبدیل

اگه هدف ویدیوت فروش بوده، چقدر فروش داشتی؟ مثلاً اگه تو سایتت لینکی گذاشتی، چک کن چند نفر از اونجا خرید کردن.

5. ترافیک سایت

اگه ویدیو تو سایتته، ببین چقدر بازدیدکننده ازش اومده. گوگل آنالیتیکس اینجا خیلی به دردت می‌خوره.

 

تصاویری انتزاعی که معیارهای موفقیت ویدیو را نشان می‌دهد: تعداد بازدید، مدت زمان تماشا، تعامل، نرخ تبدیل و ترافیک وب‌سایت

 


چالش‌های ویدیو مارکتینگ و راه‌حل‌هاشون

مثل هر کار دیگه‌ای، ویدیو مارکتینگ هم مشکلات خودش رو داره. بیایم چند تا از مهم‌ترین‌هاش رو ببینیم و راه‌حلشون رو پیدا کنیم:

1. هزینه تولید

ساخت ویدیو گاهی گرون تموم می‌شه، ولی لازم نیست همیشه اینجوری باشه. با یه گوشی خوب و نور طبیعی، می‌تونی ویدیوی باکیفیت بسازی. نرم‌افزارهای رایگان مثل CapCut هم برای ویرایش عالی‌ان.

2. وقت‌گیر بودن

ساخت و ویرایش ویدیو زمان می‌بره، ولی با برنامه‌ریزی درست و استفاده از قالب‌های آماده، می‌تونی سرعتت رو بیشتر کنی.

3. رقابت زیاد

تو فضای آنلاین، همه دارن ویدیو می‌سازن. برای اینکه متمایز بشی، باید خلاق باشی. مثلاً از طنز استفاده کن یا یه زاویه جدید برای ارائه محتوات پیدا کن.

4. سنجش موفقیت

گاهی سخته بفهمی ویدیوت چقدر تاثیر گذاشته. برای همین باید معیارهای مشخص (مثل بازدید و تبدیل) رو دنبال کنی و مدام تحلیل کنی.

 


یه داستان واقعی از موفقیت با ویدیو مارکتینگ

بذار برات یه مثال واقعی بزنم که ببینی ویدیو مارکتینگ چطور می‌تونه معجزه کنه. یه شرکت کوچیک تولید لوازم ورزشی تو ایران داشت که فروشش خیلی معمولی بود. یه روز تصمیم گرفتن یه سری ویدیوی آموزشی کوتاه بسازن که نشون بده چطور با وسایلشون ورزش کنن. این ویدیوها رو تو اینستاگرام و یوتیوب گذاشتن و یه کمپین ساده با هشتگ اختصاصی راه انداختن. تو کمتر از سه ماه، بازدید ویدیوها به چند صد هزار رسید، فالوئرهاشون سه برابر شد و فروششون پنج برابر! این نشون می‌ده که با یه ایده ساده و اجرای درست، می‌تونی رشد انفجاری داشته باشی.

 


چطور با ویدیو مارکتینگ شروع کنی؟

اگه هنوز ویدیو مارکتینگ رو شروع نکردی، نگران نباش. با این قدم‌ها می‌تونی همین امروز دست به کار بشی:

1. هدفت رو مشخص کن

می‌خوای فروش بیشتر داشته باشی؟ برندت رو معروف کنی؟ یا فقط تعامل مخاطبات رو بیشتر کنی؟ هدف مشخص، مسیرت رو روشن می‌کنه.

2. مخاطبت رو بشناس

بدون کی قراره ویدیوت رو ببینه. مثلاً اگه مخاطبت مامانای جوونن، ویدیوهات باید گرم و خانوادگی باشن.

3. یه تقویم محتوایی بساز

برنامه‌ریزی کن که هر هفته یا هر ماه چه ویدیوهایی می‌خوای بذاری. مثلاً هفته اول معرفی محصول، هفته دوم پشت صحنه.

4. ابزارها رو آماده کن

یه گوشی با دوربین خوب، یه سه‌پایه ساده و یه نرم‌افزار ویرایش مثل InShot یا CapCut کافیه.

5. از ویدیوهای کوتاه شروع کن

لازم نیست از اول فیلم یک ساعته بسازی. با کلیپ‌های 15-30 ثانیه‌ای شروع کن و کم‌کم حرفه‌ای‌تر شو.

 


چند ایده خلاقانه برای ویدیو مارکتینگ

برای اینکه یه شروع قوی داشته باشی، این ایده‌ها رو امتحان کن:

  • چالش بساز: مثلاً اگه فست‌فود داری، یه چالش “کی سریع‌تر ساندویچ می‌خوره” راه بنداز.
  • مقایسه قبل و بعد: نشون بده محصولت چطور زندگی رو بهتر می‌کنه.
  • سوالات مخاطب رو جواب بده: تو کامنتا یا دایرکت سوال جمع کن و تو ویدیو جواب بده.

 


نتیجه‌گیری: ویدیو مارکتینگ، کلید موفقیت تو دنیای دیجیتال

خب، حالا که این همه در مورد ویدیو مارکتینگ حرف زدیم، فکر کنم دیگه شک نداری که این ابزار چقدر می‌تونه قدرتمند باشه. با ویدیو مارکتینگ می‌تونی مخاطب رو جذب کنی، پیامت رو بهتر برسونی و در نهایت، رشد انفجاری برای کسب‌وکارت داشته باشی. مهم اینه که شروع کنی، تجربه کنی و کم‌کم بهتر بشی. پس دوربینت رو بردار، یه ایده ساده پیدا کن و اولین ویدیوت رو بساز. قول می‌دم با کمی تلاش، نتیجه‌هایی ببینی که خودت هم باورش نمی‌کنی!

تو چی فکر می‌کنی؟ تا حالا ویدیو مارکتینگ رو امتحان کردی؟ یا شاید یه ایده باحال داری که بخوای باهام به اشتراک بذاری؟ منتظر نظراتت هستم! 😊

درباره داود پورکریمی

من داود پورکریمی‌ام؛ یک یادگیرنده‌ی همیشگی و کسی که از ته دل عاشق اشتراک‌گذاری آموخته‌هاشه. چیزی که منو از خواب بیدار می‌کنه، کمک به آدم‌ها برای پیدا کردن مسیر خودشونه. مسیری که به استقلال، رشد واقعی و ساختن آینده‌ای بر پایه‌ی توانایی‌های خودشون ختم می‌شه. اگه تو هم دنبال یادگیری عمیق، تغییر مثبت و ساختن زندگی‌ای هستی که باهاش حال کنی، اینجا جای توئه. با هم جلو بریم!

نوشته‌های بیشتر از داود پورکریمی
قبلی چطور با فروش محصولات دیجیتال توی سایت خودت پول پارو کنی؟
بعدی چگونه از اینترنت پول دربیاوریم

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
دسته‌ها
  • آموزش طراحی سایت
  • ابزارهای کاربردی
  • برندسازی
  • بهبود فردی
  • تولید محتوا
  • سئو و بهینه‌سازی
  • گوناگون
آخرین دیدگاه‌ها
  • نظریه کلان کاریزما - داود پورکریمی در چرا آدمای موفق همیشه یه برند شخصی قوی دارن؟
  • با هوش مصنوعی، گوگل مرده؟ شغل تو هم در خطره؟ - داود پورکریمی در دوره رایگان هوش مصنوعی مایکروسافت برای مبتدی‌ها
  • رضا نویدی در دیجیتال مارکتینگ
دختر در حال مطالعه به تو اشاره می کنه
مهارت آموزی حرفه ای

دوره مستقل شو

شرکت در دوره
David Pourkarimi Logo

رشد واقعی با صبر، یادگیری مداوم و تلاش پیوسته به دست می‌آید. من اینجا هستم تا همراه شما در این مسیر  باشم!

 

True growth comes from patience, continuous learning, and persistent effort. I’m David Pourkarimi, here to guide and inspire you on this journey

© 1402. تمامی حقوق برای داود پورکریمی محفوظ است